Effectiveness of immersive technologies in studying the discipline “first aid”
Abstract
The article presents the results of a survey conducted among first-year students majoring in “General Medicine” at Gomel State Medical University on the effectiveness of using immersive learning technologies. The impact of these technologies on the development of professional skills and competencies was analyzed. The key advantages of immersive methods in studying the discipline “First Aid” were identified, including increased student engagement, improved retention of material, and enhanced confidence in providing emergency medical care. Immersive technologies enable the simulation of complex clinical situations, ensuring realism and reducing stress for learners. The study results highlight the importance of implementing such methods to create a safe and interactive educational environment that fosters clinical thinking. It was also shown that these technologies help students more effectively master teamwork algorithms, develop quick decision-making skills, and adapt to various emergency medical scenarios. Thus, the use of immersive learning opens up new prospects for improving the educational process, providing students with high-quality training, comprehensive practical skill development, and adaptation to real clinical conditions, which is especially important for their future professional activities.
About the Authors
M. RadovnyaBelarus
G. Pesenko
Belarus
L. Khrushcheva
Belarus
I. Gavrilenko
Belarus
References
1. О здравоохранении : Закон Республики Беларусь от 18 июня 1993 г. № 2435-XII (в ред. от 25 октября 2023 г. № 308-З) // Национальный правовой Интернет-портал Республики Беларусь. — URL: https://pravo.by/document/?guid=3871&p0=v19302435 (дата обращения: 10.01.2025).
2. Радовня, М. В. Перспективы иммерсивных методов обучения в медицинском университете / М. В. Радовня, М. Н Савицкий // Военная и экстремальная медицина: перспективы развития и проблемы преподавания : сб. науч. ст. Междунар. науч.-метод. конф., посвящ. 30-летию основания военной кафедры. — Гомель, 2023. — С. 145—147.
3. Валиуллина, Е. В. Перспективы медицинского образования: иммерсивные методы обучения / Е. В. Валиуллина // Вестник общественных и гуманитарных наук. — 2021. — Т. 2, № 1. — С. 39—41.
4. Радовня, М. В. Обучение населения методам оказания первой помощи в учебно-тренировочных центрах / М. В. Радовня // Сборник материалов II Открытой Республиканской конференции. — Гомель, 2020. — С. 122—123.
5. Специалист медицинского симуляционного обучения : учеб. пособие / под ред. М. Д. Горшкова. — М. : РОСОМЕД, 2021. — 500 с.
Review
For citations:
Radovnya M., Pesenko G., Khrushcheva L., Gavrilenko I. Effectiveness of immersive technologies in studying the discipline “first aid”. Healthcare. 2025;(4):23-30. (In Russ.)