Preview

Healthcare

Advanced search

A practice-oriented approach in medical education: from the first training program to an objective clinical structured exam

Abstract

The article provides analytical information on the pace and examples of the implementation of simulation technologies in the educational institution “Grodno State Medical Universityˮ. A historical overview demonstrates that analog training tools (phantoms, mannequins) have been used in surgery and obstetrics since the 18th century. Their evolution from simple models to high-tech simulators reflects the progress in medical education. The article traces the continuity of these approaches within the context of modern simulation technologies. The place of simulation training, in particular, the implementation of an objective structured clinical examination, taking into account the legislation of the Republic of Belarus in the field of education, is determined. Innovative approaches to the integration of simulation techniques into the educational process are considered, and the optimal ratio of clinical practice in real conditions and training using simulators and standardized patients is analyzed.

About the Authors

I. Zhuk
Гродненский государственный медицинский университет
Belarus


A. Boltach
Гродненский государственный медицинский университет
Belarus


S. Boyko
Гродненский государственный медицинский университет
Belarus


V. Kudlo
Гродненский государственный медицинский университет
Belarus


References

1. Цвелев, Ю. В. К 500-летию со дня рождения. Амбруаз Парэ (Аmbroise Рare, 1510—1590) / Ю. В. Цвелев, В. В. Остроменский // Журнал акушерства и женских болезней. — № 3 (LIX). — 2010. — С. 122—128.

2. Owen Harry, M. D. Simulation in Healthcare / M. D. Owen Harry // The Journal of the Society for Simulation in Healthcare. — 2012. — № 2 (7). — P. 102—116.

3. Горшков, М. Д. История симуляционного обучения в России и за рубежом / М. Д. Горшков, А. Л. Колыш // Медицинское образование и профессиональное развитие. — № 3 (9). — 2012. — С. 126—127.

4. Симуляционные технологии в медицинском образовании. Практическое руководство, основанное на лучших доказательствах : руководство AMEE № 82 / под ред. З. З. Балкизова и М. Ю. Спасской ; И. Мотола, Л.А. Девайн, Х.С. Чунг [и др.] // Медицинское образование и профессиональное развитие. — 2014. — № 4 (18). — С. 14—58.

5. Objective structured clinical examination versus traditional written examinations: a prospective observational study / S. Lebdai, B. Bouvard, L. Martin [et al.] // BMC medical education. — 2023. — Vol. 23, iss. 1. — DOI: 10.1186/s12909-023-04050-5.

6. Impact of station number and duration time per station on the reliability of Objective Structured Clinical Examination (OSCE) scores : a systematic review and meta-analysis / Q. Peng, J. Luo, C. Wang [et al.] // BMC medical education. — 2025. — Vol. 25, iss. 1. — DOI: 10.1186/s12909-025-06691-0.

7. Enhancing telehealth Objective Structured Clinical Examination fidelity with integrated Electronic Health Record simulation / K. Malhotra, C. P. Beltran, M. J. Robak, N. Genes // Medical education. — 2024. — Vol. 58, iss. 11. — P. 1375—1376. — DOI: 10.1111/medu.15525.

8. Kantar, L. Raising the curtain on objective structured clinical examination practices in nursing : a scoping review / L. Kantar // Journal of nursing education. — 2025. — Vol. 64, iss. 6. — P. 356—364. — DOI: 10.3928/01484834-20250130-02.

9. Объективный структурированный клинический экзамен как инструмент аккредитации медицинских специалистов / А. Ю. Алексеева, З. З. Балкизов, В. Перельман [и др.] // Медицинское образование и профессиональное развитие. — 2018. — № 1 (31). — С. 15—55.

10. Объективный структурированный клинический экзамен (ОСКЭ) : руководство АМЕЕ № 81. Часть 1 : Историческая и теоретическая перспективы / К. З. Кан, С. Рамачандран, К. Гонт, П. Пушкар // Медицинское образование и профессиональное развитие. — 2014. — № 2 (16). — С. 23—40.

11. Объективный структурированный клинический экзамен (ОСКЭ) : руководство АМЕЕ № 81. Часть 2 : Организация и управление / К. З. Кан, С. Рамачандран, К. Гонт, П. Пушкар // Медицинское образование и профессиональное развитие. — 2014. — № 3 (17). — С. 18—52.

12. Кодекс Республики Беларусь об образовании : принят Палатой представителей 11 окт. 2022 г. : одобр. Советом Респ. 2 нояб. 2022 г. — URL : https://kodeksy.by/kodeks-ob-obrazovanii (дата обращения: 10.07.2025)

13. Perez Baena, A. V. The objective structured clinical examination (OSCE): Main aspects and the role of imaging / A. V. Perez Baena, F. Sendra Portero // Radiologia (Engl. Ed.). — 2023. — Vol. 65, iss. 1. — P. 55—65. — DOI: 10.1016/j.rxeng.2022.09.006.

14. Miller, G. E. The assessment of clinical skills/competence/performance / G. E. Miller // Academic medicine. — 1990. — Vol. 65, iss. 9 (suppl.). — DOI: 10.1097/00001888-199009000-00045.

15. Перспективы внедрения объективного структурированного клинического экзамена в Витебском государственном медицинском университете / А. Т. Щастный, В. В. Редненко, Н. Ю. Коневалова, Е. В. Поплавец // Вестник Витебского государственного медицинского университета. — 2017. — Т. 16, № 4. — С. 111—118.

16. Evaluating the role of objective structured clinical examination as a summative assessment tool in undergraduate and postgraduate psychiatry residents / A. Pathak, V. Venkatesh, A. Agarwal, J. Chopra // Cureus. — 2024. — Vol. 16, iss. 8. — DOI: 10.7759/cureus.67640.


Review

For citations:


Zhuk I., Boltach A., Boyko S., Kudlo V. A practice-oriented approach in medical education: from the first training program to an objective clinical structured exam. Healthcare. 2025;1(10):63-71. (In Russ.)

Views: 10


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1027-7218 (Print)