The ways of development of immersive technologies and prospects of application in medical and psychological support of hazardous professions and athletes
Abstract
Modern virtual reality is a technology that allows a person to immerse themselves in a simulated environment. This field is increasingly being used in various fields of activity. Development of simulation technologies for improving professional skills is especially relevant for specialists who perform their professional duties in dangerous conditions, such as rescuers, aviation pilots, representatives of law enforcement agencies, military personnel, ambulance workers, professional drivers, highly qualified athletes and many others. Virtual reality can also become a useful tool in the practice of medical and psychological support for the early detection and prevention of unwanted emotional reactions. It can also be successfully applied for functional restoration and for correcting mental disorders of prenosological level in the practice of medical and psychological support of hazardous professions and highly qualified athletes due to the possibility of recreating controlled and safe, but realistic stress factors.
About the Authors
U. But-HusaimBelarus
L. Pirahova
Belarus
References
1. Корнякова, В. В. Функциональная готовность спортсменов циклических видов спорта / В. В. Корнякова, В. А. Бадтиева, В. Д. Конвай // Человек. Спорт. Медицина. — 2020. — Т. 20, № 1. — С. 128—134.
2. Никитина, К. И. Минеральная плотность костной ткани и показатели костного ремоделирования у спортсменов высокой квалификации на этапах годичного цикла подготовки / К. И. Никитина, Т. Ф. Абрамова, Т. М. Никитина // Человек. Спорт. Медицина. — 2019. — Т. 19, № 4. — С. 43—49.
3. Prevention, diagnosis and treatment of the overtraining syndrome: Joint consensus statement of the European College of Sport Science (ECSS) and the American College of Sports Medicine (ACSM) / R. Meeusen, M. Duclos, C. Foster [et al.] // European Journal of Sport Science. — 2013. — Vol. 13, № 1. — P. 1—24.
4. Cumulative lifetime stressor exposure and health in elite athletes: the moderating role of perfectionism / E. McLoughlin, D. Fletcher, H. L. Graham [et al.] // International Journal of Sport and Exercise Psychology. — 2024. — Vol. 22, № 3. — P. 553—571.
5. Особенности костного метаболизма у спортсменов велоспорта / К. И. Никитина, Л. В. Сафонов, Т. Ф. Абрамова [и др.] // Современные проблемы науки и образования. — 2022. — Т. 1, № 6. — DOI: https://doi.org/10.17513/spno.32268.
6. Горская, Г. Б. Устойчивость спортсменов к хроническому стрессу: динамика психической регуляции / Г. Б. Горская, Т. А. Орлова // Общество: социология, психология, педагогика. — 2018. — № 9. — С. 57—62.
7. Падун, М. А. Посттравматический стресс и семейные отношения у сотрудников ОВД — участников контртеррористических операций на Северном Кавказе / М. А. Падун, Е. М. Пермогорская // Психологические исследования. — 2011. — Т. 3, № 17. — С. 1—16.
8. Некоторые особенности заболеваемости у лиц опасных профессий / М. В. Ивкина, А. Н. Архангельская, Е. В. Рогозная [и др.] // Человек и его здоровье. — 2016. — № 4. — С. 5—8.
9. Детерминация дисфункционального дыхания психологическим неблагополучием в условиях пандемии COVID-19. Какие психологические переменные опосредуют эту связь? / Е. И. Первичко, О. В. Митина, О. Б. Степанова, Ю. Е. Конюховская // Психиатрия, психотерапия и клиническая психология. — 2023. — Т. 14, № 1. — С. 7—26.
10. Cherkil, S. Coping Styles and its Association with Sources of Stress in Undergraduate Medical Students / S. Cherkil, S. J. Gardens, D. K. Soman // Indian journal of psychological medicine. — 2013. — Vol. 35, № 4. — P. 389—393.
11. Kwaah, Ch. Stress and Coping Strategies among Distance Education Students at the University of Cape Coast, Ghana / Ch. Kwaah, G. Essilfie // Turkish Online Journal of Distance Education. — 2017. — Vol. 18, № 3. — P. 120—134.
12. Koogler, J. The importance of sport psychology programs at the collegiate level / J. Koogler, J. Smith // Journal of Psychiatry Research Reviews & Reports. — 2023. — Vol. 5, № 4. — P. 1—4.
13. Харламенкова, Н. Е. Психологические последствия влияния стрессоров высокой интенсивности разного типа / Н. Е. Харламенкова, Д. А. Никитина // Ярославский педагогический вестник. — 2020. — Т. 116, № 5. — С. 110—120.
14. Родионова, А. Д. Психическое здоровье медицинских работников в условиях пандемии COVID-19 / А. Д. Родионова, А. Н. Плутницкий, Н. А. Савченко // Медицина катастроф. — 2022. — № 3. — С. 36—41.
15. Риски здоровью профессиональной группы врачей в современных системах здравоохранения (обзор) / И. Л. Кром, М. В. Еругина, М. Г. Еремина [и др.] // Анализ риска здоровью. — 2020. — № 2. — С. 185—192.
16. Латышева, Н. В. Хроническая боль, депрессия и когнитивные нарушения: тесные взаимосвязи / Н. В. Латышева, Е. Г. Филатова, Д. В. Осипова // Нервно-мышечные болезни. — 2018. — Т. 8, № 3. — С. 34—42.
17. Barak, O. Military autonomy and balancing in political crises: lessons from the Middle East / O. Barak, D. Miodownik // Armed Forces & Society. — 2021. — Vol. 47, № 1. — P. 126—147.
18. Noruzi, S. Globalization and social work practice: Consequences of sanctions in health care (case study of Iran) / S. Noruzi, S. Sadeghi // International Social Work. — 2024. — Vol. 67, № 4. — P. 1075—1079.
19. Физическая усталость в спорте / В. Корнякова, В. Бадтиева, М. Баландин, И. Ашвиц // Человек. Спорт. Медицина. — 2019. — Т. 19, № 4. — С. 142—149.
20. Механизмы памяти психологического стресса и воздействия на них в лечении синдрома посттравматического стресса и большого депрессивного расстройства / И. И. Абрамец, Д. В. Евдокимов, Ю. В. Кузнецов, Ю. В. Сидорова // Университетская клиника. — 2020. — Т. 3, № 36. — С. 92—102.
21. Шафиева, Л. Н. Особенности структуры популяций эритроцитов и тромбоцитов крови по корпускулярному объему и их взаимоотношения при экзаменационном стрессе / Л. Н. Шафиева, В. Г. Шамратова // Современные проблемы науки и образования. — 2018. — № 4. — С. 224—224.
22. Зайцева, Н. С. Значение иммунологического скриннинга при диспансерном обследовании военнослужащих — участников спецопреаций / Н. С. Зайцева // Современные проблемы науки и образования. — 2022. — № 5. — С. 144—144.
23. Цуканова, А. О. История технической виртуальной реальности: от зеркального стереоскопа Уитсона до шлема Oculus Rift / А. О. Цуканова // Восточно-европейский научный журнал. — 2022. — Т. 5, № 81. — С. 31—38.
24. Мерзликин, Н. Г. Дополненная и виртуальная реальность в промышленности: история развития и особенности применения / Н. Г. Мерзликин // Вестник Российского нового университета. Серия: Человек и общество. — 2024. — № 3. — С. 47—56.
25. Aizawa, K. Movie Map for Virtual Exploration in a City / K. Aizawa // IEICE Transactions on Information and Systems. — 2022. — Vol. E105.D, № 1. — P. 38—45.
26. Яровиков, А. А. Дополненная, виртуальная и смешанная реальности их применение и развитие / А. А. Яровиков // Моя профессиональная карьера. — 2020. — Т. 2, № 11. — С. 227—236.
27. Szeleczki, S. Directions in the development of virtual reality and its military applicability / S. Szeleczki. — Budapest : Ludovika University Press, 2023. — 152 p.
28. Касумян, З. С. Практическое использование виртуальной реальности (VR) в образовательном процессе / З. С. Касумян // Вестник науки. — 2024. — Т. 3, № 11 (80). — С. 590—596.
29. Грязнова, Е. В. Информационная концепция виртуальной реальности в современном знании цифрового общества / Е. В. Грязнова // Век глобализации. — 2024. — Т. 3 — С. 67—75.
30. Экспериментальный макет тренажера с имитацией эффектов физических воздействий в условиях виртуальной реальности для подготовки спасателей-пожарных / И. И. Полевода, В. Н. Рябцев, А. О. Лихоманов [и др.] // Вестник Университета гражданской защиты МЧС Беларуси. — 2022. — Т. 6, № 3. — С. 339—360.
31. Асланов, Р. Э. Симулятор виртуальной реальности по оказанию первой медицинской помощи для использования при обучении персонала АСУП / Р. Э. Асланов, А. А. Большаков // Вестник Астраханского государственного технического университета. — 2023. — № 2. — С. 52—65.
32. Использование фиджитал-технологий в повышении уровня физической подготовленности учащихся школ на секционных занятиях по спортивным играм / А. О. Ахмедов, С. Б. Элипханов, А. А.-К. Умаров, С.-М. М. Джулагов // Перспективы науки и образования. — 2024. — Т. 3, № 69. — С. 436—454.
33. Агентное моделирование процесса эвакуации людей при пожарах в зданиях: обзор подходов и исследований / Е. А. Коткова, А. В. Матвеев, С. А. Нефедьев, А. А. Таранцев // Современные наукоемкие технологии. — 2023. — № 10. — С. 55—62.
34. Алексеенко, М. С. Прикладные задачи использования технологий виртуальной реальности в процессе тренировки пилотов / М. С. Алексеенко, Г. Ю. Клишин // Проблемы безопасности полетов. — 2020. — № 11. — С. 3—10.
35. Современные технологии симуляционного обучения в практической оториноларингологии / Т. Ю. Владимирова, М. М. Давыдкин-Гогель, М. Т. Насретдинова, Л. В. Айзенштадт // Наука и инновации в медицине. — 2020. — Т. 5, № 4. — С. 226—229.
36. Салопин, O. M. Использование виртуальной реальности в физической культуре и спорте высших достижений: новые возможности и вызовы / O. M. Салопин // Научное обозрение. Педагогические науки. — 2024. — № 1. — С. 20—24.
37. Возможности развития личности школьников в иммерсивной образовательной среде / О. В. Алексеева, Н. В. Александрова, Т. П. Скворцова, Д. Я. Бурцева // Вестник Томского государственного педагогического университета. — 2023. — Т. 5, № 229. — С. 7—16.
38. Методика разработки обучающих программных средств VR для ремонта авиационной техники / И. Пирманов, Ж. Айнакулов, Д. Зуев [и др.] // Вестник КазНПУ имени Абая. Серия: Физико-математические науки. —2022. — Т. 78, № 2. — С. 143—149.
39. Информатизация профессионального образования через внедрение модели центра иммерсивных технологий / Р. Э. Асланов, Л. А. Шунина, А. В. Гриншкун, А. А. Большаков // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Информатизация образования. — 2023. — Т. 20, № 1. — С. 78—92.
40. Быкова, И. В. Развитие форм и методов виртуального присутствия в образовательной деятельности / И. В. Быкова, Е. С. Зяблова, Е. В. Удовенко // Управление образованием: теория и практика. — 2022. — Т. 12, № 3. — С. 256—264.
41. The integration of augmented and virtual reality in cell biology courses as a pedagogical innovation in the training of life and earth sciences teachers / E. Assimi, S. Boubih, S. E. Hammoumi [et al.] // Journal for Educators, Teachers and Trainers. — 2023. — Vol. 14, № 5. — P. 85—96.
42. Мальцев, А. В. Моделирование виртуального окружения для пилотируемых миссий по исследованию лунной поверхности / А. В. Мальцев, П. Ю. Тимохин, Е. В. Страшнов // Успехи кибернетики. — 2022. — Т. 3, № 4. — С. 46—53.
43. Опыт использования оригинального видеотренажера для освоения базовых навыков в лапароскопической хирургии / П. М. Ложко, В. В. Кудло, Ю. М. Киселевский, Т. С. Гуща // Журнал Гродненского государственного медицинского университета. — 2018. — Т. 16, № 4. — С. 502—506.
44. Методы обучения робот-ассистированной радикальной простатэктомии / Л. М. Рапопорт, Е. А. Безруков, Д. Г. Цариченко [и др.] // Хирургия. Журнал им. Н. И. Пирогова. — 2019. — № 1. — С. 89—94.
45. Ансокова, М. А. Эффективность дыхательной гимнастики и технологий виртуальной реальности и механотерапии в программах реабилитации пациентов с постковидным синдромом / М. А. Ансокова, Л. А. Марченкова // Медицинский Совет. — 2023. — Т. 17, № 9. — С. 144—151.
46. Сиваченко, И. Б. Оценка эмоционального напряжения у мужчин с различным уровнем физической активности в условиях когнитивной нагрузки / И. Б. Сиваченко, Д. С. Медведев, А. Н. Павлова // Психология. Психофизиология. — 2020. — Т. 13, № 1. — С. 102—111.
47. Riva, G. Neuroscience of virtual reality: from virtual exposure to embodied medicine / G. Riva, B. K. Wiederhold, F. Mantovani // Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking. — 2019. — Vol. 22, № 1. — P. 82—96.
48. Применение когнитивно-поведенческой терапии в формате виртуальной реальности при различных психических состояниях: систематический обзор / М. Дилгул, Ж. Мартинес, Н. Лаксман [и др.] // Consortium Psychiatricum. — 2020. — Т. 1, № 1. — С. 30—46.
49. Козлов, Ю. А. Метавселенная — новая реальность в хирургии. Обзор литературы / Ю. А. Козлов // Российский вестник детской хирургии, анестезиологии и реаниматологии. — 2024. — Т. 14, № 1. — С. 69—81.
50. Коберская, Н. Н. Коррекция нейропсихических нарушений при болезни Альцгеймера / Н. Н. Коберская // Неврология, нейропсихиатрия, психосоматика . — 2022. — Т. 14, № 3. — С. 54—61.
51. Шаляпин, А. А. Исследования эффекта присутствия в виртуальной реальности: современное состояние и перспективы / А. А. Шаляпин, М. М. Данина // Психологические исследования. — 2020. — Т. 13, № 71. — С. 1—15.
52. Авербух, Н. В. Феномен присутствия. Терминология и определения / Н. В. Авербух // Информационное общество: образование, наука, культура и технологии будущего. — 2022. — № 6. — С. 147—184.
53. Разработка технологии виртуальной реальности VR-PACE для диагностики и тренировки уровня мастерства хоккеистов / И. C. Поликанова, С. В. Леонов, А. А. Якушина [и др.] // Вестник Московского университета. Серия 14. Психология. — 2022. — Т. 45, № 1. — С. 269—297.
54. Шадеркина, В. А. Виртуальная реальность (VR) в педиатрии: международный и российский опыт : аналитический обзор / В. А. Шадеркина, А.В. Лелюк, Д.В. Алтунин // Российский журнал телемедицины и электронного здравоохранения. — 2023. — Т. 9, № 1. — С. 60—71.
55. Оптимизация психической работоспособности специалистов опасных профессий посредством гипоксической терапии / Д. В. Шатов, Н. В. Кочубейник, С. М. Грошилин [и др.] // Медицинский вестник Юга России. — 2018. — Т. 9, № 2. — С. 81—87.
56. Шафикова, Г. Защита спортсменов как элемент спортивной индустрии: правовые аспекты / Г. Шафикова, Н. Дацко, М. Сагандыков // Челоывек. Спорт. Медицина. — 2019. — Т. 19, № S2. — С. 119—128.
57. Васильева, А. В. Посттравматическое стрессовое расстройство — от травматического невроза к МКБ-11: особенности диагностики и подбора терапии / А. В. Васильева // Медицинский Совет. — 2023. — № 3. — С. 94—108.
58. Гермацкая, Е. И. Определение приоритетности профессиональных компетенций будущих специалистов экстремального профиля на основе экспертных оценок обучающихся Университета гражданской защиты / Е. И. Гермацкая // Вестник Университета гражданской защиты МЧС Беларуси. — 2023. — Т. 7, № 4. — С. 446—457.
59. Влияние экстремальных факторов служебной деятельности на психическое здоровье специалистов опасных профессий (обзор зарубежных исследований) / В. Г. Булыгина, С. В. Шпорт, А. А. Дубинский, М. М. Проничева // Медико-биологические и социально-психологические проблемы безопасности в чрезвычайных ситуациях. — 2017. — № 3. — С. 93—100.
60. Содержание профессиональной деятельности как фактор успешности применения технологий виртуальной реальности / А. И. Ковалев, Г. Я. Меньшикова, О. А. Климова, В. В. Барабанщикова // Экспериментальная психология. — 2015. — Т. 8, № 2. — С. 45—59.
61. Baig, A. F. Security, privacy, and usability in continuous authentication : a survey / A. F. Baig, S. Eskeland // Sensors. — 2021. — Vol. 21, № 17. — DOI: 10.3390/s21175967.
62. Локализация спектральных особенностей энцефалограмм при психических расстройствах / Н. М. Панкратова, С. Д. Рыкунов, А. И. Бойко [и др.] // Математическая биология и биоинформатика. — 2018. — Т. 13, № 2. — С. 322—336.
Review
For citations:
But-Husaim U., Pirahova L. The ways of development of immersive technologies and prospects of application in medical and psychological support of hazardous professions and athletes. Healthcare. 2025;(7):46—56. (In Russ.)