Preview

Healthcare

Advanced search

Monitoring the external evaluation of the activities of medical universities: the concept of formation

Abstract

The purpose of the study is to develop a conceptual framework for monitoring external evaluation for medical universities, which can be considered as a necessary additional indicator to the accreditation indicators of the education system. The article reveals the concept of external evaluation monitoring by employers and consumers (patients), its goals and objectives, organization principles. The object, subject and subjects of monitoring are defined. Its functions are described, as well as a scheme for creating a monitoring system. Three levels of consumers of monitoring information are distinguished. The concept of technological support for monitoring and the criteria for its effectiveness are disclosed.

About the Authors

T. V. Semenova
Российский научный исследовательский медицинский университет имени И. Н. Пирогова Министерства здравоохранения Российской Федерации
Russian Federation


E. Yu. Vasilieva
Северный государственный медицинский университет Министерства здравоохранения Российской Федерации
Russian Federation


G. M. Sizova
Первый Московский государственный медицинский университет имени И. М. Сеченова Министерства здравоохранения Российской Федерации
Russian Federation


E. V. Dyachenko
Уральский государственный медицинский университет Министерства здравоохранения Российской Федерации
Russian Federation


References

1. Об осуществлении Федеральной службой по надзору в сфере образования и науки, Министерством просвещения Российской Федерации и Министерством науки и высшего образования Российской Федерации аккредитационного мониторинга системы образования : Приказ Федеральной службы по надзору в сфере образования и науки, Министерства просвещения Российской Федерации, Министерства науки и высшего образования Российской Федерации от 24.04.2023 № 660/306/448 (зарегистрирован 29.05.2023 № 73563). — Режим доступа: http:// publication.pravo.gov.ru/document/0001202305300011/. — Дата доступа: 22.07.2024.

2. Об утверждении Положения об аккредитации специалистов : Приказ Министерства здравоохранения Российской Федерации от 28.10.2022 № 709н (зарегистрирован 30.11.2022 № 71224). — Режим доступа: http://publication.pravo.gov.ru/Document/ View/0001202211300021/. — Дата доступа: 22.07.2024 г.

3. Дьяченко, Е. В. Оценка навыков общения с пациентом в симулированных условиях при аккредитации медицинских специалистов: организационное и научно-методическое обеспечение, проблемы, направления решений. Медицинское образование и профессиональное развитие / Е. В. Дьяченко, Ж. М. Сизова. — 2020. — Т. 11, № 2 (38). — С. 66—79.

4. Васильева, Е. Ю. Оценка навыков общения с пациентами в процессе первичной специализированной аккредитации: реалии и возможности / Е. Ю. Васильева, Т. В. Кузьминская // Профилактическая медицина. — 2022. — Т. 25, № 2. — С. 86—90.

5. Васильева, Е. Ю. Многосторонняя оценка коммуникативных навыков выпускников медицинского вуза / Е. Ю. Васильева, Л. Н. Кузьмина, Е. Ю. Цыбульская. — М. : ООО «Русайнс», 2023. — 132 с.

6. Сидоров, П. И. Системный мониторинг образовательной среды : монография / П. И. Сидоров, Е. Ю. Васильева. — Архангельск : Северный государственный медицинский университет, 2007. — 338 с.

7. Мониторинг удовлетворенности работодателей качеством выпускников вузов : монография / Е. Ю. Васильева [и др.]. — М. : Изд. дом «МИСиС», 2013. — 287 с.

8. Стародубов, В. И. Системный мониторинг образовательной среды : учебник для вузов / В. И. Стародубов, П. И. Сидоров, Е. Ю. Васильева. — М. : Литтера, 2013. — 344 с.


Review

For citations:


Semenova T.V., Vasilieva E.Yu., Sizova G.M., Dyachenko E.V. Monitoring the external evaluation of the activities of medical universities: the concept of formation. Healthcare. 2024;1(8):20—25. (In Russ.)

Views: 7


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1027-7218 (Print)